Verslag van Djoke

Vanmorgen vroeg zijn we weer met de voltallige groep vertrokken naar het internaat. Sjoukje en Demi hebben ’s ochtends met de kinderen geknutseld, nagels gelakt en bellengeblazen. Het hout en de andere materialen zijn ’s ochtends ingekocht door Abe en Odil. De rest van de groep is op de warme binnenplaats verder gegaan met het omspitten van de grond en het maken van de zitjes. Deze zitjes maken we door ronde betonnen ‘putten’ te betimmeren met hout. Verder komen op het terrein nog een aantal speeltoestellen. Ook hebben we een stuk of 30 kruiwagens met zand in de bestaande zandbak gedaan. Het zand moet met de kruiwagen van de voorkant van het internaat naar de binnenplaats gebracht worden, een zwaar karweitje! De kinderen in het internaat vinden het leuk om ons daarbij te helpen. Ze rijden de lege kruiwagen zelf terug en een aantal keer mochten ze in de lege kruiwagen zitten en reed ik ze naar de voorkant van het gebouw, waarna ze vervolgens een aantal scheppen zand in de kruiwagen scheppen. De zandbak zit nu halfvol, maar de kinderen spelen er al volop in! ’s Middags werd het flink warm op de binnenplaats (rond 35°C), maar met veel water drinken en af en toe pauzeren, konden we toch nog best veel werk verzetten.

Toen we in de namiddag terugkwamen in het kamp, was het eten al bijna klaar. We aten pannenkoeken deze keer! Dat smaakte heel lekker en we hebben genoten van (nog meer) Nederland in Tadzjikistan. ’s Avonds zijn een aantal mensen nog de stad in geweest en daarna hebben we nog even gezellig buiten gezeten. We verblijven op een fijne plek en alles is hier goed geregeld met eten, drinken etc. Mede daardoor is nog niemand echt heel ziek geworden (afkloppen), maar de warmte vreet wel energie. Nu snel slapen en dan morgen weer vroeg op voor een nieuwe werkdag!

4 reacties, RSS