Goedemiddag iedereen,

Voordat ik ga beginnen over wat ik deze dag heb gedaan, wil ik even zeggen dat ik weer een geweldige tijd hier heb. Toen we aankwamen in Tadzjikistan voelde het als thuis komen. Wat fijn om de tolken en kinderen weer te zien. Ik heb ze echt super erg gemist! Helaas gaat de tijd zo snel want het is alweer 1 augustus en ik moet ze binnenkort weer gaan missen. Daar kijk ik wel echt heel erg tegen op, maar het zal echt niet de laatste keer zijn dat ik ze zie.

Het is hier vandaag 32 graden dus we hebben heerlijk weer hier. Nadat we waren gewekt, wat bij Houkje en mij weer wat langer duurde dan anders, omdat we het weer te gezellig hadden gehad de avond ervoor, zijn we naar het internaat gegaan. Daar heb ik samen met Houkje de kinderen vermaakt met schminken, touwtjespringen en stoepkrijten. Super leuk om te zien dat je met zulke kleine dingen de kinderen zo gelukkig maakt, met name het schminken dat Houkje heeft gedaan (complimenten voor haar, want het zag er echt top uit!). De kinderen hadden een glimlach van oor tot oor en daar word ik echt gelukkig van, want we zijn hier niet alleen om het internaat op te knappen, maar ook om de kinderen het vermaak te bieden dat ze verdienen.

Rond een uur of twaalf zijn we terug gegaan naar het kamp. Hier hebben we even gegeten en even uitgerust en daarna zijn we om kwart voor twee weer naar het internaat gegaan. Omdat we alleen in de ochtend met de kinderen activiteiten doen, moesten we vanmiddag weer als bouwvakkers aan de slag. Ik heb vandaag de muren geverfd. Er is ook nog van een lokaal een stuk van de vloer eruit gehaald. Gisteren is er hout gehaald en vandaag is de vloer gerenoveerd. Ook hebben ze van een ander lokaal alvast de vloer geverfd en deze is nu zo goed als klaar. Om vijf uur zijn we weer terug gegaan naar het kamp en nu hebben we lekker tijd voor onszelf. Ik duik zo even lekker het zwembad in en neem even een douche en daarna zal het ook al bijna tijd zijn om te eten. Na het eten gaan we nog even lekker naar Dushanbe en pakken we een terrasje! En dan morgen weer vroeg van start om weer een lekkere dag te knallen.

Met veel liefs,

Lois

Hoi,

Stephan en ik (Floris) zijn vandaag naar de hoofdstad geweest om deuren te kopen. Eerst zijn we naar het internaat geweest om de oude deuren op te meten. Daarna zijn we met Odil naar Dushanbe gereden en daar hebben we zes deuren en kozijnen uitgezocht. Het winkeltje van de deuren was ergens achterin een bazaar met allerhande spulletjes. We hadden keuze uit maar liefst zes verschillende deuren. Na de mooiste deur uitgezocht te hebben, zijn we nog even langs wat andere winkeltjes gelopen en onze ogen uitgekeken wat er allemaal te koop was. Verder zijn we door Dushanbe gereden om sigaretten te kopen. Het was wel een spectaculair ritje, omdat ze overal met de weg bezig zijn en iedereen nog gewoon zijn voet op het gas houdt. In Hisor op de bazaar hebben we verfspullen gekocht en slippers voor Anna-Rixt. Tegen de tijd dat alles klaar was, was het 13.00 om 13.30 zijn we weer naar het internaat gegaan om daar weer te werken.

Groeten, Stephan en Floris

Hoi!

Vandaag ben ik in het internaat bezig geweest met de vloeren van de lokalen. Die waren op sommige plaatsen verrot en moesten vervangen worden. Eerst hebben Jan en ik de oude balken vervangen door nieuwe balken en hebben we vast een begin gemaakt met planken leggen.

Toen was het snel etenstijd en wij dus met de hele keet in het busje, en weer terug naar het kamp. Daar hebben we lekker gegeten en nog even snel gezwommen in ons zwembad, want dat kan gewoon in zo’n luxe kamp! Daarna kwamen Floris en Stephan ook binnen wandelen en zijn we weer naar het internaat gegaan. Daar hebben Floris en ik de vloer zo ver mogelijk afgemaakt. De rest van de dagen ben ik met Floris bezig geweest om de vensterbanken op te metselen. Dinsdagavond zijn we met een ploegje naar Dushanbe geweest om wat sigaretten te kopen. Al die winkeltjes waren bijna meteen uitverkocht! Daarna hebben we nog even op het terras gezeten met een biertje en vervolgens weer met de club in het busje terug naar huis.

Even een overeenkomst met vorig jaar: ze rijden hier nog steeds als idioten en de meeste wegen zijn nog barslecht. Al moet ik zeggen dat daar wel hard aan gewerkt word. Ik moest ook wel lachen om de gezichten van de jongens en meisjes die nog niet eerder mee waren geweest, want die beleven precies hetzelfde wat ik vorig jaar ook had. Verder ben ik nog een dag ziek geweest, maar dat was vrij snel over.

Groeten uit Tadzjikistan!

Gerben de Vries