Vandaag (donderdag 8 mei) zijn we weer op tijd wakker geworden vanwege de bedrijvigheid van de omgeving; schoolkinderen keurig in uniform en onze jongens, die in een zwart pak op weg gaan naar kantoor of studie.
Zelf lopen we de eerste uren van de dag door de omgeving tussen de flats, rommel, kapotte wegen en schoolkinderen door. Als je contact maakt met de mensen zijn ze zeer vriendelijk en in je beste Tadzjiks kom je heel ver!
Daarna hedden we weer een afspraak met de eigenaar van het moderne kamp; hij doet kosten noch moeite om ons daar te krijgen en blijkt ook nog de eigenaar te zijn van een super de luxe voetbalcomplex waar ook de nationale teams komen. Hij blijft maar praten over Gullit en Van Basten. Natuurlijk blijven we ook weer eten, geheel in de traditie van het land.
Na deze geweldige ontvangst begeven we ons naar het internaat om wat kleren uit te geven en een bril te verstrekken, die Bauke Bakker gekocht heeft voor Maria.
Het valt ons op dat de lokale overheid behoorlijk bezig is in het internaat met stucwerk en het opknappen van lokalen. Wat ik zelf schrijnend vind, is de situatie van de toiletten: kapot, ontlasting die niet wordt opgeruimd en een vreselijke stank.
Ondanks alle ellende zijn de kinderen zo vreselijk lief; ze willen met je op de foto, je een hand geven en wat ik opmerkelijk vind: ze zijn op hun manier gelukkig.
Bij de wasserij waren 3 van de 4 wasmachines kapot. We hebben deze machines voor weinig geld kunnen laten repareren bij een monteur in Dushanbe.
In Dushanbe bezoeken we ook nog even een gigantische autobazar waar je werkelijk alles kunt kopen. De nationale bezigheid is hier trouwens wel handel en wachten en praten en kijken.
Op de markt worden we weer uitgenodigd voor een etentje, dit keer bij een tante van Odil. We moeten deze week nog naar 4 families, maar onze magen houden tot nu toe stand.
We zijn nu terug in de flat waar we bezig zijn met de visa van het ministerie van buitenlandse zaken via weer een “special friend”. In dit land is alles mogelijk.
Weer een dag voorbij vol met ervaringen.

Groeten Jan

4 reacties, RSS