Vandaag begon niet zoals ik me voorgesteld had. Vanwege de nodige darmproblemen meldden zich nogal wat mensen tijdelijk af. Ondanks dat starten we met een kleine fanatieke groep met de werkzaamheden in het internaat. De bazar is nog gesloten, maar we kunnen goed aan de slag, omdat veel materiaal al eerder is ingekocht. We zijn begonnen met 3 klaslokalen te renoveren. Dat betekent de muren, vloer, plafond schuren en verven en later nieuwe deuren plaatsen. Op de voorbereidingsreis zijn al ramen besteld met dubbel glas en die zijn, zoals afgesproken, al keurig geplaatst. Geweldig vind ik het om te zien, dat meiden als Sjoukje en Lois met een plamuurmes de beschadigde stukken muur glad strijken.

Voor de middag worden de achtergebleven kinderen in het internaat bezig gehouden door een damesteam met spelletjes en zang. Je ziet gewoon dat de kinderen dat erg leuk vinden.
Liuwe is met Hendrik en Idwer naar Dushanbe vertrokken om o.a. de nieuwe flat van de jongens te bezoeken. Deze flat wordt door de stichting gehuurd en de jongens volgen zoveel mogelijk een opleiding om een redelijke toekomst op te kunnen bouwen.
In het kamp van ons is inmiddels ook het nationale voetbalteam van Tadzjikistan gearriveerd. Voor mij persoonlijk nog een bijzondere ervaring: de president van de organisatie en zijn vice-president nodigden mij uit voor een gesprek onder de bomen. De president blijkt een vriend te zijn van de president van het land en dat werd bevestigd door het feit dat er een lijfwacht naast mij stond. Zo zie je maar weer, elke dag is anders en voor iedereen is dat een leuke ervaring.
Stabiel is het weer: elke dag is het mooi weer, veel zon en wat mij betreft lekker warm. Deze reis is tot nu toe niet te warm.
We hebben een leuke groep en de sfeer is erg goed en daar stop ik dan maar mee.

Hallo thuisblijvers,

Vandaag zijn Liuwe, Idwer, Hendrik en Odil (één van de tolken die tijdens zijn studie in de flat verblijft en vroeger in het internaat heeft gezeten) een dag in de auto op pad geweest. De eerste stopplaats was de stad Hisor. Daar hebben we de foto’s die we vanochtend gemaakt hebben, uitgeprint. Deze foto’s zijn nodig voor onze registratie. Daarna vervolgden wij de reis naar de hoofdstad Dushanbe. We wilden de registratie vervolgen, maar dat lukte niet helemaal, omdat de regels telkens weer veranderen. Vervolgens zijn we naar de nieuwe flat gegaan, die de stichting huurt voor de jongens die op de universiteit studeren. We kregen een rondleiding door het appartement, dat er erg netjes uitzag. Daarna zijn we doorgereden naar de outdoor-bouwmarkt van Tadzjikistan waar we gereedschap en bouwmaterialen hebben gehaald voor de werkzaamheden in het internaat. We zijn daarna terug gegaan naar het internaat om daar de spullen te brengen zodat de groep verder aan de slag kon gaan. Vervolgens zijn we teruggereden naar het kamp voor de lunch. Daarna hebben we ons omgekleed en zijn we nog een uurtje in het internaat aan de slag geweest met het schuren van de muren.

Toen we thuis waren, hebben een aantal ook nog een wedstrijd gevoetbald met een groep Tadzjiekse jongens die bezig waren op het veld naast ons verblijf.
Het eten dat voor ons wordt gemaakt, is tot nu toe voortreffelijk. Vanochtend hebben we ontbeten met worst en gebakken ei. Gisteravond zijn we met een groep naar de hoofdstad te gaan om daar gezellig een drankje te doen op een terras. Kortom: tot nu toe erg geslaagd!

Idwer & Hendrik

In verband met de trage internetverbinding verloopt het versturen van foto’s vanuit Tadzjikistan tot nu toe moeizaam. Het is daarom mogelijk dat zo nu en dan oude foto’s bij de reisverslagen staan en dat later nieuwe foto’s worden toegevoegd. We doen ons best om zo snel mogelijk nieuwe foto’s op de website te zetten.

4 reacties, RSS