Beste mensen, Leave minsken,

Zoals reeds gemeld: we zijn goed aangekomen. Vliegen is wachten en dat wordt na een poosje wel saai, maar dat is beter dan onverwachte gebeurtenissen die de reis vertragen of erger.

In Dushanbe aangekomen werden we zoals altijd heel hartelijk ontvangen door een delegatie van onze vaste medewerkers. Voor wie ze kennen: Odil en Andaleb zijn onze tolken, Umd en Nawruz doen hand- en spandiensten, en Alek was gister ook van de partij. Koffers inladen, met busje en auto’s door Dushanbe waar de maandag al begonnen was, en naar ons onderkomen voor dit jaar. Deze keer verblijven we in een vakantiekamp dat duidelijk op een wat rijkere doelgroep mikt. De eigenaar heeft vlak naast het kamp ook het enige Tadzjiekse trainingskamp voor voetbalteams, en het nationale elftal is geregeld zijn gast. Hij heeft ons gelukkig een hele forse korting gegeven, en doet ook anders veel voor het internaat.

Ja, it ynternaat. Wy wisten net wat wy seagen doe’t wy dêr kamen. It is de direktrise einlings slagge om de regearing serieus foar de problemen fan it ynternaat te ynteressearjen. (Tusken heakjes: dêrby skeelt it in stik, dat wy dêr elk jier komme. It kin dochs net sa wêze dat in groep Fryske frijwilligers yn Tadzjikistan in hiel tehús opknappe, en dat it eigen lân neat docht …) Hast it hiele ynternaat is no foarsjoen fan dûbeld glês, en der wurdt wetterlieding oanlein yn ‘e húskes.

Wy sille ús eigen plannen dus omgoaie moatte, want wat de regearing hjir docht, hoege wy fansels net te dwaan. Mar wurk is der genôch, en alle materiaal dat wy nedich binne, leit klear.

Hjoed binne wy goed bekommen fan de reis, en dan sille wy moarn los!

Moarn krije jim in reisferslach fan Sjoukje en Gerben, is de bedoeling.

Groetnis oan alle freonen,

Liuwe

De reacties op reisverslagen zijn zichtbaar voor iedereen en niet alleen voor de groep in Tadzjikistan. Laat u dat er achter niet van weerhouden om in een zelf gekozen taal te reageren. Dat mag zowel in het Frysk, Nederlands, Engels of een andere taal zijn.

3 reacties, RSS