Algemene informatie

Jaarlijks organiseren we een groepsreis om werkzaamheden in en rond het internaat te doen om de omstandigheden van de kinderen en ook de docenten te verbeteren. De ideale groepsgrootte is zo rond de 10 tot 15 personen en bestaat uit zowel jongeren als volwassenen. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden is het van belang dat er ieder jaar tenminste 1 maar het liefst 3 timmermannen, bouwvakkers, of andere handige mensen meegaan. Voor de rest van de groep is het niet noodzakelijk dat men een technische achtergrond heeft want er is genoeg te doen. We horen vaak van mensen dat ze denken dat ze niet zoveel kunnen betekenen tijdens zo’n reis, maar dat is zeker niet het geval. De werkzaamheden worden in het voorjaar in overleg met de directie van het internaat vastgesteld. In de voorgaande jaren hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het afwerken van nieuw geplaatste thermopane-ramen, sauzen, schuren en schilderen. Ook hebben we nieuwe deuren en kozijnen geplaatst en is een speeltuin in de binnenplaats van het internaat gemaakt.

Tijdens ons verblijf in Tadzjikistan wordt er in de ochtend door een aantal groepsleden activiteiten gedaan met de kinderen die in de vakantie overblijven in het internaat. Deze kinderen kunnen niet naar huis omdat ze wees zijn of dermate gehandicapt dat ze thuis niet verzorgd kunnen worden. Ook kan het voorkomen dat de ouders te arm zijn om de kinderen thuis te hebben. Daarnaast is het soms niet mogelijk dat de kinderen thuis zijn omdat ze in een te onherbergzaam gebied wonen.

Collage kinderen (800x600)

Tijdens ons verblijf in Tadzjikistan zijn de jongens uit de flat bij ons in het kamp en treden op als onze tolken. Vervoer voor de hele groep gaat meestal met een paar taxibusjes, maar kleine groepjes gaan meestal liftend op weg. Hiervoor betalen we dan een kleine vergoeding.

Naast alle werkzaamheden is er ook tijd voor ontspanning. Soms worden er een aantal kleine uitstapjes gemaakt en gaan we in het weekend er op uit in overleg met de groep. We kunnen dan genieten van de prachtige natuur . Verder gaat iedereen een keer mee naar Dushanbe om inkopen te doen en de lokale markt te ervaren. Daarnaast hebben we de gelegenheid om kennis te maken met de plaatselijke bevolking. We kunnen een bezoek brengen aan een gezin en daar de maaltijd genieten.