– Verslag van Abe –

Vanmorgen waren we vroeg uit de veren na, voor een groot aantal, een slechte nachtrust. We hadden gisteravond in verband met warmte afgesproken een uur eerder te beginnen. Dus om 7.00 uur stond de taxibus al voor de deur. Onderweg eerst even geld en frisdrank ingeslagen en daarna over de autoweg naar Hisor en daar vandaan naar het internaat in Khirmanak.

De schildersploeg van Age Jelle, Wieke en Geartsje kon gelijk aan de slag met de buitenkant van het gebouw en ze hoopten voordat de zon er op scheen daarmee klaar te zijn. (foto 2) Daarna ging de ploeg aan de achterkant bezig met de afwerkingslaag. Dit ging niet naar wens en na overleg werd besloten dit werk te stoppen. Met Sharofiddin en de directie van het internaat is overlegd over goed en vertrouwd steigermateriaal. Helaas is men er nog niet in geslaagd dit te vinden. (foto 1)

De binnenploeg, Marten, Jaap, Anna-Rixt en Abe, zijn bezig geweest met het stuken van de muren. Het lokaal waar de wasmachines komen te staan ziet er professioneel uit. De grote droogruimte is voor een deel gestuukt. (foto 3)

We zijn om 15.00 uur gestopt met de werkzaamheden en zijn toen afgedaald naar onze zwem/badplaats in de rivier. Dit is na de gedane arbeid altijd een aangenaam uurtje. De opgehoopte warmte kunnen we dan achterlaten in het rivierwater. Toen wij daar aankwamen werden alle zwemmers door een oudere jongen het water uitgestuurd en konden we onder toeziend oog van een grote groep jongeren gaan baden. Dit schijnt voor hen altijd een hele bezienswaardigheid te zijn.

Vandaag zijn we diverse keren verrast met heerlijke druiven van het internaat. Dit is dan even een lekker tussendoortje voor ons.

We waren om vijf uur weer terug in Dushanbe en hebben even een terrasje gepakt. Zelf heb ik daar even genoten van een koude Heineken. Je ziet hier in Dushanbe verschillende Nederlandse producten in de levensmiddelenwinkel. Daar is ons land dan ook weer sterk in.

Groeten van de groep en van Sharofiddin, Ramazon en Zayniddin.

Één reactie, RSS

• Rita

zegt op:
    19 augustus, 2018 om 14:08

Grote bewondering voor jullie enthousiasme om in die hitte [voor onze begrippen hoge temperaturen] zo hard aan het werk te zijn. Ik kan me voorstellen dat jullie het heerlijk vinden om, na het werk, even in de rivier te zwemmen. Zondag is jullie rustdag en gaan jullie met zijn allen een klein stukje van het bijzondere land zien.
    Voor de komende werkdagen veel succes.
    Groet voor jullie allen,
    Rita