Vandaag weer een relaxte dag. We zijn de hele dag bij Ramazon op bezoek geweest. De reis er naar toe is minder relaxt, de weg is erg slecht. De taxichauffeur scheurt over de weg en haalt links en rechts in. Vaak rijden we op de linker weghelft en dan moet de tegemoetkomende auto uitwijken. Na 1 1/2 uur reizen we het laatste stuk verder met Ramazon die ons staat op te wachten.
Het is fijn om hem weer te zien en dat is van beide kanten zo. Zijn moeder ontvangt ons hartelijk en heeft van alles voor ons klaar gemaakt. Het is de hele dag door eten en drinken. In de middag zitten we nog een tijdje in de schaduw aan de rivier.

Het dorp, waar ongeveer 400 mensen wonen, ligt in een mooi groen dal, waar vaak twee maal per jaar wordt geoogst. Meestal eerst graan en daarna rijst. Er wordt hier goed gebruik gemaakt van al het water dat uit de bergen komt. Hier wordt ook stroom opgewekt, dat niet altijd ten goede komt aan de bevolking. In de winter is er voor de plattelandsbevolking slechts enkele uren stroom per dag.

Tijdens ons bezoek zien we voor het eerst de baby van Ramazon. Het is prachtig om te zien hoe Ramazon er mee omgaat. Ook de grootmoeder (bibi) is er erg wijs mee, net als de hele familie. Voor de baby hedden we kleertjes meegenomen. De vrouw van Ramazon hebben we alleen gezien bij aankomst en vertrek.

Na het afscheid van de familie, gaan we weer terug in de auto met een wilde taxichauffeur. Gelukkig zijn we veilig in Dushanbe aangekomen.
Eenmaal thuisgekomen is het avondeten alweer bijna klaar, maar dit is niet aan Jan besteed: hij zit nog propvol van de hele dag eten.

Vandaag zijn de gerepareerde waschmachines weer afgeleverd in het internaat door Navruz. De wasvrouwen in het internaat hebben nu weer de beschikking over 4 wasmachines.
Vanavond hebben we hier de eerste regen gehad, we hopen dat het een beetje opgefrist is.
Morgen gaan we eerst op stap om een nieuwe kruk te kopen voor Shokhru en wat we daarna gaan doen, dat zien we nog wel.

Groetjes en fijn dat we wat reacties uit Nederland horen,
Abe

3 reacties, RSS

• Lammie

9 mei, 2014 om 22:15

Nou, dat was me het ritje wel in de taxi, wat een belevenis. En fijn dat er weer 4 wasmachines zijn die werken. Prachtige foto van Ramazon met zijn baby, en voor de inwendige mens wordt dus nog steeds goed gezorgd (Jan zelfs iets te veel begrijp ik) En wat de schaduw betreft…nou die is hier volop aanwezig hoor, met de nodige mm regen en onweer, maar jullie zijn daar waarschijnlijk wel blij met de regen. Nog een paar dagen mannen, geniet van alle indrukken die jullie opdoen, groeten en kuss. Lammie

• Rita

9 mei, 2014 om 22:21

Leuk dat jullie een dag bij Ramazon doorgebracht hebben. Nu jullie in het voorjaar in Tadzjikistan zijn, staat alles dan ook in bloei?? De natuur zal in ieder geval niet zo verdord zijn als in de zomer. Fijn dat de jongens jullie overal bij helpen. Jullie zijn daar blij met een beetje regen, hier komt het met bakken naar beneden. Het teperatuur verschil is groot tussen de beide landen, daar zullen jullie volgende week wel aan moeten wennen.
    Nog een paar goede dagen, de groeten aan de jongens.
    Jan nog even volhouden met het vele eten, thuis maar op dieet.
    Abe een knuffel en tot maandag
    Rita

• Tineke Eringa-Dijkstra

10 mei, 2014 om 13:29

Wat is het weer fijn om te lezen wat jullie namens de Stichting Stype, daar allemaal doen in het verre land.
    Van Rita had ik eerder deze week al de tip gekregen dat er nieuws op de site staat. En vanmorgen vertelde Ype hier ook over. Dus moest ik dit wel lezen! Hier wordt dus goed met jullie meegeleefd. Ik hoop dat jullie veel voor de reis van deze zomer kunnen bereiken, volgens het verslag gebeurt er heel veel.
    Nog een goede tijd daar, en geniet van de gastvrijheid van deze mensen.
    Met een groet en tot ziens, Tineke Eringa