Vandaag (donderdag 8 mei) zijn we weer op tijd wakker geworden vanwege de bedrijvigheid van de omgeving; schoolkinderen keurig in uniform en onze jongens, die in een zwart pak op weg gaan naar kantoor of studie.
Zelf lopen we de eerste uren van de dag door de omgeving tussen de flats, rommel, kapotte wegen en schoolkinderen door. Als je contact maakt met de mensen zijn ze zeer vriendelijk en in je beste Tadzjiks kom je heel ver!
Daarna hedden we weer een afspraak met de eigenaar van het moderne kamp; hij doet kosten noch moeite om ons daar te krijgen en blijkt ook nog de eigenaar te zijn van een super de luxe voetbalcomplex waar ook de nationale teams komen. Hij blijft maar praten over Gullit en Van Basten. Natuurlijk blijven we ook weer eten, geheel in de traditie van het land.
Na deze geweldige ontvangst begeven we ons naar het internaat om wat kleren uit te geven en een bril te verstrekken, die Bauke Bakker gekocht heeft voor Maria.
Het valt ons op dat de lokale overheid behoorlijk bezig is in het internaat met stucwerk en het opknappen van lokalen. Wat ik zelf schrijnend vind, is de situatie van de toiletten: kapot, ontlasting die niet wordt opgeruimd en een vreselijke stank.
Ondanks alle ellende zijn de kinderen zo vreselijk lief; ze willen met je op de foto, je een hand geven en wat ik opmerkelijk vind: ze zijn op hun manier gelukkig.
Bij de wasserij waren 3 van de 4 wasmachines kapot. We hebben deze machines voor weinig geld kunnen laten repareren bij een monteur in Dushanbe.
In Dushanbe bezoeken we ook nog even een gigantische autobazar waar je werkelijk alles kunt kopen. De nationale bezigheid is hier trouwens wel handel en wachten en praten en kijken.
Op de markt worden we weer uitgenodigd voor een etentje, dit keer bij een tante van Odil. We moeten deze week nog naar 4 families, maar onze magen houden tot nu toe stand.
We zijn nu terug in de flat waar we bezig zijn met de visa van het ministerie van buitenlandse zaken via weer een “special friend”. In dit land is alles mogelijk.
Weer een dag voorbij vol met ervaringen.

Groeten Jan

4 reacties, RSS

• Lammie

8 mei, 2014 om 20:57

Wat leuk telkens weer een berichie, zo blijven we goed op de hoogte van jullie wel en wee. En we hoeven ons dus geen zorgen te maken dat jullie daar uithongeren want zo te lezen krijgen jullie genoeg eten bij al die gastvrijheid, heel fijn allemaal dus.
    Fijn dat de wasmachines weer gemaakt zijn, want met al die was zal dat zeker geen overbodige luxe zijn. En wat het weer betreft….nou daar is het misschien warm en stoffig, maar hier…het komt met bakken uit de hemel. Dus de paarden maar opgesloten onder de overkapping want in het land kunnen ze de zwemvliezen wel aan. De groeten aan Abe, en voor jou een dikke knuffelkus.
    Lammie

• rita

8 mei, 2014 om 22:02

De tegenstellingen die jullie in deze ene week te zien krijgen is wel enorm groot. Fantastisch dat de overheid nu ook een begin maakt met het opknappen van het internaat. Maar na zo’n grote verwaarlozing, is het nog een lange weg te gaan. Volgens mij is jullie Tadzjiks het zelfde als met handen en voeten praten, of jullie zijn “stiekum” bij Liuwe Westra op bijles geweest. Vanmorgen was de lentewandeling van de vereniging. 15 graden en regelmatig een regen bui. Maar een prachtige wandeling door een bosrijk gebied in de omgeving van de Blesse, waar wij het bestaan niet van wisten. Groeten van Wim Siderius, ook voor Jan.
    Geniet nog maar een paar dagen van de Tadzjikse maaltijden en van de zon, want volgende week is het een hele omschakeling.
    Groeten voor Jan, liefs voor Abe

• Anna-Rixt

8 mei, 2014 om 22:28

Hé mannen,

Wat enorm fijn om iedere avond weer een berichtje te lezen van jullie, ik kruip met plezier en een grote lach achter de laptop! Wat doen jullie ondanks de hitte veel in afwisseling met rust, heeeeeel goed want een mens kan zich pas 200% inzetten wanneer de stekker weer even opgeladen wordt. Veel succes nog even en ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Dikke knuffel voor jullie beide,
    Anna-Rixt

• Tsjeard

8 mei, 2014 om 22:50

Abe en Jan,

Machtich jim ferhalen te lêzen! Gean sa troch! Ek moai om te sjen hoe jim de website derwei goed ûnderhâlde kinne!

Groetnis dêr oan de freonnen!

Tsjeard!