– Verslag van Wieke –

Na een voortvarende en gezellige reis zijn we gisteren allemaal heelhuids, blij en toch wel vermoeid aangekomen in de flat waar Ramazon en Zayniddin ons verwelkomden met heerlijk veel en koud drinken. Eenieder maakt zijn nest zo goed en zo kwaad als dat kan in orde waarna we al snel proberen te slapen. Dat lukt niet zo goed, want het is smoorheet en de zon is er al weer vroeg bij. Afin, dat zal zeker gaan wennen en er wordt besloten een airco-apparaat erbij te gaan huren.
Vandaag staat er om 12 uur een superontbijt voor ons klaar en even later de taxi die ons naar het internaat brengt. Vooral de ‘nieuwen’ onder ons keken zich de ogen uit: wat een grote stad, wat een bouwvallen, wat mooie gebouwen, wat een handel in van alles en nog wat en hoe prachtig weten de Tadzjiekse vrouwen zich te kleden!
Aangekomen bij het internaat hebben we eerst onze 140 kg kinderkleding een plekje gegeven en toen hebben we het hele gebouw bekeken. Er waren ook nu weer verbeteringen op te merken ten opzichte van voorgaande jaren.
Het pas opgeleverde waslokaal ziet er prachtig uit en zal de komende weken nog mooier gaan worden. We gaan de vloeren betegelen en de muren bewerken. Een beetje een tegenvaller blijkt de stuc-klus te zijn. Alle muren moeten dit nog ondergaan en dat betekent een enorme tijdsinvestering voordat er überhaupt met sauzen en betegelen kan worden begonnen. Maar we zullen zien en we zijn alle 7 vol goede moed. Morgenvroeg gaan we aan de bak en focussen op een prachtig resultaat.
En toen… baden in de rivier. Heerlijk om die hitte uit je lijf te zwemmen en daarna teruggebracht te worden langs een schiterende route naar huis voor droge kleren.

Op de foto’s: 1) de groep aan het ontbijt in de flat: v.l.n.r. Anna-Rixt (voor), Wieke, Jaap, Abe, Marten, Age Jelle en Geartsje; 2) de voorkant en ingang van het internaat; 3) uitleg over de tegels in het wasgebouw.

Voorafgaand aan het vertrek van de groep is er door verschillende media aandacht besteed aan de reis naar Tadzjikistan. Zo was Abe afgelopen woensdag te horen op radio Omrop Fryslân (tussen 7.00 en 8.00 uur, op 38:40 min) en Anna-Rixt op radio RTV Drenthe. Woensdag is in de Leeuwarder Courant een interview geplaatst met een aantal deelnemers en ook een aantal regionale dagbladen hebben het verhaal opgepikt. Naar aanleiding hiervan zijn ook weer donaties binnengekomen voor de reis, bijvoorbeeld van Jolanda en Dorien van De Haak-Naald uit Assen. Fantastisch dat men zo meeleeft met de groep en hun werk!

Kijk regelmatig op de website of op Facebook om op de hoogte te blijven. In principe worden er dagelijks reisverslagen en foto’s gepubliceerd.

Één reactie, RSS

• Lieuwe en Gieny

zegt op:
    17 augustus, 2018 om 10:26

Hé Toppers
    Goed om te horen dat jullie een goede reis hebben gehad, het onbijt (met zelfs de pot Calvé pindakaas)ziet er goed uit,
    zo te zien moet er echt nog veel gebeuren,vooral als je verwacht dat het stúccen al is gedaan,maar we weten dat jullie er
    100% voor gaan.
    Hier hebben ze het momenteel druk met de reuzen in onze culturele hoofdstad,maar voor mij zitten de zeven sterkste reuzen in Tadzjikistan.

Vergeet niet te genieten van de prachtige natuur
    Verlies elkaar niet uit het oog en
    Zet um op.

Gr.v. Lieuwe en Gieny