Begin dit jaar riep Stichting Stype vrijwilligers op om zich aan te melden voor een werkreis naar Tadzjikistan. Inmiddels is duidelijk geworden dat een groep van zeven mensen de komende zomer twee weken naar Tadzjikistan gaat. Zij bouwen daar aan een nieuw washok bij het internaat voor gehandicapte (wees)kinderen. Het washok wordt gebruikt voor het wassen en drogen van kleding en beddengoed voor de 400 kinderen in het internaat. Daarnaast wordt het gebouw gebruikt voor opslag van het beddengoed en van warme dekens voor de winter.
De komende maanden wordt het nieuwe washok casco gebouwd door Tadzjiekse werklui, waarna de groep het gebouw verder afwerkt, dat wil zeggen: verven, betegelen en de afwerking van muren en vloeren.
Door de afwerking van het washok met een groep vrijwilligers te doen, worden veel kosten bespaard. Echter, het casco laten bouwen van het hok brengt wel de nodige kosten met zich mee. Om deze kosten te dekken, worden verschillende kerkelijke gemeenten in Friesland aangesproken. Daarnaast worden de komende tijd (verkoop)acties georganiseerd door de stichting zelf. De deelnemers aan de reis zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen reis- en verblijfskosten. Het inzamelen van dit bedrag doen zij naar eigen inzicht: met acties dan wel ‘uit eigen beurs’.