Eind september zijn twee bestuursleden van Stichting Stype, Hanna en Abe, naar Tadzjikistan gereisd. Beiden hebben ze een grote koffer vol kinderkleding meegenomen, bestemd voor de kinderen in het internaat in Hisor. Hanna, Abe en één van de tolken hebben deze kleding en de reeds aanwezige kleding uitgedeeld aan de kinderen in het internaat. Veel kinderen zijn nu weer voorzien van warme, goedpassende kleding voor de winter.

Hanna vertelt hoe dit er aan toe ging: “Het kledingmagazijn is niet heel groot, om deze reden lieten we er maar één of twee kinderen tegelijk in. De kinderen konden dan bij de tolk aangeven wat ze nodig hadden, bijvoorbeeld een nieuwe trui, waarna wij op zoek gingen naar iets passends.

Maar de groep kinderen die voor de deur van het magazijn stond te wachten, werd steeds groter én enthousiaster. Op een gegeven moment wrongen de kleinsten zich ook het magazijn in om kleding uit te zoeken. Hanna: “Ik vind het een logische reactie van de kinderen: als je kleding uit kan zoeken, wil je er natuurlijk niet op wachten! We lieten het daarom toe, maar op een gegeven moment werd het wel heel druk in het magazijn.

De enthousiaste kinderen omringden hen met nieuwe kleding in hun armen. De kinderen wilden de kleding maar al te graag laten zien. Sommigen hadden een te groot of te klein kledingstuk vast, maar dat maakte hen niets uit, zolang ze het maar mooi vonden. “Ik vond dit heel aandoenlijk en tegelijkertijd mooi om te zien. We hebben deze kleding echter wel omgewisseld voor iets passends.”

Uiteindelijk zijn de vele kinderen, met een lach op hun gezicht en de kleding in hun armen, weer teruggegaan naar hun slaapruimtes. Toen Hanna en Abe het internaat verlieten, zagen ze al een aantal kinderen in hun nieuwe kleding rondlopen. Zo ook kinderen met mutsen op en sjaals om, terwijl het daar tijdens hun bezoek zo’n 27 graden was. “Je merkt echt dat ze er heel blij mee zijn.