Afgelopen zomer kwamen we tijdens ons verblijf in Tadzjikstan in contact met Khursheda, een 20-jarige Tadzjiekse studente. Khursheda spreekt goed Engels en daardoor kon ze tijdens ons verblijf in Tadzjikistan fungeren als tolk. Khursheda is erg behulpzaam en heeft goed werk gedaan als tolk.

Khursheda heeft orthopedische protheses voor beide voeten, omdat haar voeten verbrand zijn tot aan de enkels toen ze een baby was. Om toch te kunnen lopen, zijn er speciale ortheses voor haar voeten gemaakt door een orthopedische schoenmaker uit Nederland. Met deze ortheses kan ze redelijk lopen en normale schoenen dragen. Omdat ze de ortheses dagelijks draagt, slijten deze snel en moeten ze eens in de zoveel jaar vervangen worden.

De ortheses die Khursheda nu draagt, zijn dringend aan vervanging toe. De voorflap van de orthese is gescheurd, waardoor ze wonden krijgt tijdens het lopen. Daardoor is het lopen pijnlijk. In Tadzjikistan hebben ze geprobeerd de Nederlandse ortheses na te maken, maar de kwaliteit van deze ortheses is zo slecht, dat Khursheda snel verwondingen aan de benen krijgt als ze hierop loopt. Bovendien helen de wonden aan haar benen slecht door het littekenweefsel. De enige goede en meest duurzame oplossing is om opnieuw ortheses te laten maken door hetzelfde bedrijf in Nederland. Echter, het maken van deze ortheses is niet goedkoop. Daarom vragen wij als stichting of u Khursheda wilt helpen door middel van een donatie voor de ortheses. Ieder bedrag is welkom en kan overgemaakt worden op NL 62 RABO 0198 2970 09 ten name van Stichting Stype onder vermelding van Khursheda. Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier. Bij voorbaat hartelijk dank.