Zondagmiddag 4 mei zijn we om half drie naar Tadzjikistan vertrokken, waar we maandagmorgen plaatselijke tijd om 4.00 uur aankomen. Deze keer zijn we in Dushanbe binnen een kwartier al door de douane. We worden opgewacht door enkele jongens uit de flat, die ons in de grote Mercedes van Odil mee naar huis nemen. Met een aantal van de bewoners is het voor mij een hartelijk weerzien, ook zijn er een aantal nieuwe jongens in de flat. Er verblijven op dit moment 7 Tadzjiken in de flat en met ons beiden zitten we nu met 9 mensen in een, voor ons begrip, kleine flat. Voor Jan is alles nieuw en vreemd, maar de gesprekken lopen heel plezierig. Na een uurtje gaan er een aantal mensen, waaronder Jan, nog even naar bed.

Om zeven uur maken de eersten zich al weer klaar voor de komende dag. Er zijn een aantal die naar het werk gaan, anderen gaan naar school en Andaleb gaat zich voorbereiden op het examen van de volgende dag. Sokruck, ook een nieuweling voor mij, vraagt of ik met hem mee wil naar zijn werk op een bank. Dan sta je zo maar in je vieze reiskeding in een prachtig mooi bankgebouw, waar iedereen er keurig verzorgd uitziet. Na een rondleiding brengt een collega van Sokruck mij weer naar de flat. In de omgeving heb ik nog een uur omgelopen en me verwonderd hoe netjes iedereen hier in de stad er uitziet. De schooljongens lopen allemaal in een zwart pak en de meisjes zien feestelijk gekleed uit. Een heel andere wereld dan in de omgeving van het internaat.

’s Middags gaan we naar het internaat, waar we een gesprek met de directrice hebben. Dit gesprek verloopt heel plezierig. De directrice vertelt dat ze graag wil dat we net als vorig jaar weer een aantal schoollokalen opknappen. Het kunnen volgen van onderwijs in een redelijk warm lokaal vindt zij erg belangrijk. Na het gesprek lopen we door het internaat en brengen we de meegenomen kleding in het kledingmagazijn. De kleding die vorig jaar gebracht is, ligt nog keurig gerangschikt in het magazijn.
We bekijken verder nog even de omgeving van het internaat en de wasserij. De wasserij ziet er erg slecht uit en er blijken weer een paar wasmaschines stuk te zijn. Dit proberen we dinsdag op te lossen.

Vannacht na een hele lange dag goed geslapen, dus vandaag (dinsdag) kunnen we er weer tegen aan. We gaan een kamp voor de groep zoeken en verder gaan we ons bezighouden met de huisvesting van de jongens in de flat. We moeten op zoek naar een nieuwe flat. We hebben gelukkig veel steun aan Odil en Sharofiddain die de gesprekken voor ons voeren. Morgen proberen we weer een nieuw verslag van ons verblijf te geven.

Hartelijke groeten uit een ver en warm Tadzjikistan.

Jan en Abe

5 reacties, RSS

• Anna Rixt

6 mei, 2014 om 08:36

Aaah mannen, wat mooi om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn en uiteraard dat jullie af en toe proberen hier een stukje te schrijven. Jan, wat was Jan’s eerste indruk?

Heel veel succes en plezier de aankomende dagen!

Groetjes aan iedereen daar,
    Anna Rixt

• Gieny Meekma

6 mei, 2014 om 10:00

Wat een prachtige foto van Jan tussen de kinderen, fijn dat jullie er zijn betreft de voorbereidingen,
      ook mooi om te horen dat de kleding nog zo geordend in de kast ligt, maar het moet wel gebruikt worden.
      Abe en Jan heel veel succes en vergeet niet een stukje van de mooie natuur in je op te nemen.
      Gr aan de tolken en niet te vergeten,, de kinderen

Gieny

• Lammie

6 mei, 2014 om 13:09

Hallo mannen.
    Fijn om te horen dat het goed gaat allemaal. En hopen maar dat de voorbereidingen allemaal naar wens verlopen. We zullen jullie blijven volgen en veel plezier samen daar.
    Dikke knuff Lammie.
    Ps Max zit alleen maar te wachten.

• Lammie Hulst

6 mei, 2014 om 13:12

Hallo mannen, fijn om te horen dat het allemaal goed gaat bij jullie. En hopen maar dat de rest van de voorbereidingen allemaal gaat lukken. Ik zal jullie volgen.
    Dikke knuff Lammie
    Ps Max zit een beetje zielig te wachten.

• Lammie Hulst

6 mei, 2014 om 13:15

Twee keer een berichie is beter dan niks, sorry werd ff afgeleid door de drieling