In Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, huurt Stichting Stype een flat, waarin vijf jongens ondergebracht kunnen worden. Bijna alle jongens in de flat zijn lichamelijk gehandicapt en hebben in het internaat gewoond. Hun ouders zijn gescheiden, arm of wonen ver buiten de stad. Zonder hulp van Stichting Stype was het daarom voor deze jongens niet mogelijk geweest om te studeren.

Een aantal jongens spreekt redelijk Engels zodat wij ook via Skype met hen kunnen communiceren. Zij kunnen eveneens als tolk fungeren tijdens onze bezoeken aan Tadzjikistan.

ZayniddinZaynidin

Zayniddin is 25 jaar. Hij volgt een universitaire studie economie van totaal vijf jaar, waarvan hij nu vier jaar heeft afgerond. Wanneer hij zijn studie heeft afgemaakt, kan hij werken in het zakenleven of bij een bank.

dilshod

Dilshod

Dilshod is 25 jaar. Hij volgt een driejarige medische studie op een hogere beroepsopleiding. De opleiding bestaat voor de helft uit stage. De beroepsmogelijkheden zijn inspecteur van gezondheid, doktersassistent of verpleegkundige.

Muhammadali

Muhammadali (19 jaar) heeft 9 jaar in het internaat gewoond. Hij heeft problemen met zijn been en is daarvoor geopereerd. Nu gaat het beter.

Muhammadali zat op het lyceum voor mindervaliden waar hij voor boekhouder leerde. Deze studie heeft hij afgerond en nu gaat hij waarschijnlijk naar de universiteit.

Siyovush

Siyovush (20 jaar) heeft een botziekte waardoor hij zijn botten snel breekt. Een paar jaar geleden kon hij zich alleen voortbewegen met een scootmobiel en verder alleen op de grond zitten en zijn armen gebruiken. Naarmate hij ouder werd, is zijn bot sterker geworden en nu breekt het gelukkig veel minder snel. Met behulp van ortheses voor zijn benen en krukken kan hij lopen. Siyovush studeert economie op de universiteit. Hij spreekt heel goed Engels.

Kholmat

Kholmat is 18 jaar oud en heeft net de school in het internaat afgerond. Hij studeert nu economie aan de universiteit.