In Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, huurt Stichting Stype een flat, waarin zes jongens ondergebracht kunnen worden. Bijna alle jongens in de flat zijn lichamelijk gehandicapt en hebben in het internaat gewoond. Hun ouders zijn gescheiden, arm of wonen ver buiten de stad. Zonder hulp van Stichting Stype was het daarom voor deze jongens niet mogelijk geweest om te studeren.

Een aantal jongens spreken redelijk Engels zodat wij ook via Skype met hen kunnen communiceren. Zij zijn verantwoordelijk voor de inkoop van hygiëne-artikelen voor het internaat. Daarnaast kunnen zij als tolk fungeren tijdens onze bezoeken aan Tadzjikistan.

ZayniddinZaynidin

Zayniddin is 23 jaar. Hij volgt een universitaire studie economie van totaal vijf jaar, waarvan hij nu twee jaar heeft afgerond. Wanneer hij zijn studie heeft afgemaakt, kan hij werken in het zakenleven of bij een bank.

dilshod

Dilshod

Dilshod is 23 jaar. Hij volgt een driejarige medische studie op een hogere beroepsopleiding. De opleiding bestaat voor de helft uit stage. De beroepsmogelijkheden zijn inspecteur van gezondheid, doktersassistent of verpleegkundige.

Muhamadali

Muhamadali (18 jaar) is één van de nieuwe bewoners in de flat. Hij heeft 9 jaar in het internaat gewoond. Hij heeft problemen met zijn been en is daarvoor geopereerd. Nu gaat het beter.

Muhamadali zit op het lyceum voor mindervaliden en hij leert daar voor boekhouder. Hij zit in dezelfde klas als Muhammadi en Siyovush (andere twee nieuwe bewoners). Hij zit in het tweede en laatste jaar van de studie. Na deze opleiding wil hij graag naar de universiteit.

Muhammadi

Muhammadi (18 jaar) heeft vier jaar in het internaat gewoond. Ook hij had problemen met zijn been en is hiervoor geopereerd. Na één jaar revalidatie is hij gestart met zijn opleiding aan het lyceum (zelfde als Muhamadali en Siyovush). Hij zou graag naar de universiteit gaan na deze studie.

Siyovush

Siyovush (20 jaar) heeft een botziekte waardoor hij zijn botten snel breekt. Een paar jaar geleden kon hij zich alleen voortbewegen met een scootmobiel en verder alleen op de grond zitten en zijn armen gebruiken. Naarmate hij ouder werd, is zijn bot sterker geworden en nu breekt het gelukkig veel minder snel. Met behulp van ortheses voor zijn benen en krukken kan hij lopen. Siyovush zit op dezelfde school als Muhammadi en Muhamadali en hij leert ook voor boekhouder. Hij spreekt goed Engels.