– Verslag van Anna-Rixt –

Vandaag is de dag waar we voor zijn gekomen: onze eerste werkdag! Gister hadden we al gesproken met de klusjesman in plaats van vandaag, we liepen daarom al voor op schema en dat terwijl we nog moesten starten met de echte werkdag. Hoe mooi is dat?
Vanmorgen zijn we na een lekker ontbijt met een lunchzakje in de tas, de taxi ingestapt richting internaat. We hebben een vaste taxichauffeur en hij rijdt heerlijk rustig! Over het verkeer gesproken: ze rijden stukken beter dan de voorgaande jaren. Er wordt bijna niet meer getoeterd naar elkaar en er zijn nu heuze stoplichten! Een erg veilig gevoel op de weg geeft dat.
Voordat we naar het internaat gingen, zijn we langs de bouwmarkt geweest voor de laatste spullen die we nodig hadden. Helaas hadden ze niet alles wat we wensten, dan maar wat creatief met de spullen die er wel zijn. Het blijft interessant zo’n bouwmarkt. Wij kennen een grote bouwmarkt met veel verkopers, hier is het ook een grote bouwmarkt, maar dan met allemaal particulieren in een klein hokje. We hebben dus ook best lang omgekeken, daar ging onze voorsprong!
Wieke, Geartje, Age Jelle en Abe zijn gestart buiten het wasgebouw met de primer. De klusjesman zou de juiste emmer met primer klaarzetten om te gebruiken, maar helaas lijken alle emmers op elkaar en was dit niet de goede verfemmer. Na wat overleg is de juiste gevonden en kon het viertal buiten starten. Uiteraard wel in de schaduw gestart! (foto 2)
Jaap, Marten en Anna-Rixt zijn begonnen met stucen. Zweten! Het leek wel een sauna in dit hokje. Hokje? Ja, het washok heeft naast een gangetje twee ruimten. De ene ruimte is voor het wassen en de andere voor het drogen. We zijn gestart aan de kleinste ruimte van de twee: de ruimte voor het wassen. (foto 1)
Rond een uur of vier hebben we alle materialen schoon gemaakt en zijn we onderweg gegaan naar de rivier voor een welverdiende verkoelende wasbeurt. (foto 3) Daarna zijn we weer in het taxibusje gestapt en bij thuiskomst had Zayniddin al snel de aardappelen, wortelen en zelfgemaakte hamburgers klaar. Uiteraard werd het diner afgesloten met een heerlijk toetje.
Morgen gaan we iets eerder naar het internaat, 7 uur in plaats van 8 uur. Zo kan het verfteam de primer aanbrengen, voordat de zon er op komt!