– Verslag van Abe –

Deze dag begon echt wel vroeg: om half vier werden de mannen gewekt door Zayniddin om samen met hem naar de moskee te gaan. We zouden om half vijf worden geroepen, maar het is een uur eerder geworden. We hebben nu het hele ochtendritueel meegemaakt, de oproep om naar de moskee te komen, het gebed, de lezing uit de Koran en een kort preekje. Helaas hebben we er niets van begrepen, dus we kunnen geen boodschap aan jullie doorgeven. Om half zes waren we weer terug in de flat. Het was bijzonder om dit mee te mogen maken.

We hebben nog een half uurtje geslapen en konden toen het normale ritme oppakken: ontbijten, klaarmaken voor vertrek en de dagelijkse busreis naar het internaat.

We waren allen een tijdje lekker aan het werk toen de stroom uitviel. Dus geen specie meer klaarmaken met de mixer, geen verf meer mengen en geen tegels flexen. De dames gingen onverstoorbaar door met schilderen en Jaap en Marten hebben handmatig de specie voor het tegelen gemaakt. De helft van de wasmachineruimte is inmiddels betegeld. En dat voor twee onervaren tegelzetters. Ook de dames hebben prachtig werk geleverd en het grote lokaal  prachtig geschilderd. Age en ik waren door het uitvallen van de stroom gedwongen ander buiten schilderwerk te gaan doen dan het plan was. Achteraf kunnen we zeggen dat we weer een geweldige werkdag hebben gehad. Groep: hartstikke bedankt voor jullie inzet.

Ondanks het harde werken doen we niet anders dan genieten van wat we hier zien en meemaken. Het contact dat we hebben tijdens toevallige ontmoetingen met Tadzjieken is prachtig. Ook om te zien hoe men in dit land leeft en werkt is een ervaring die je waarschijnlijk je verdere leven met je meeneemt.

Het badderen in de rivier blijft ook een hoogtepunt. Wij zijn dan de mensen die worden bekeken in plaats van dat wij de Tadzjieken bekijken. Gisteren werd er gevraagd of wij de volgende dag weer terug zouden komen, we zouden dan fijn met de jongens kunnen voetballen. Hierop werd door iemand van ons gereageerd met “bobo’s don’t play football”…

Vanavond hebben we weer zoals gebruikelijk lekker gegeten. We zijn blij met Zayniddin als kok.

Groetjes namens de hele (tijdelijk) groep bewoners van de flat,
Abe

Één reactie, RSS

• Auke en Rita

zegt op:
    24 augustus, 2018 om 19:21

Hallo allemaal,
    Wij hebben grote bewondering voor jullie geweldige inzet en al het werk dat door jullie wordt verricht.
    Nog even een week volhouden.
    Wij wensen jullie Gods zegen en een goede en mooie terugreis.
    Groet Auke en Rita