Na jarenlange inzet en betrokkenheid heeft Pyt Jaarsma besloten om zijn functie als voorzitter in het bestuur van Stichting Stype neer te leggen. Pyt is voorzitter geweest vanaf het begin van de oprichting van de stichting in 2014. Ook voor de oprichting was hij nauw betrokken bij de reizen naar Tadzjikistan en de verschillende acties. In 2009 is Pyt samen met medebestuursleden Ype en Liuwe naar Tadzjikistan afgereisd om daar voorbereidingen te treffen voor een groepsreis. In de jaren daarna heeft Pyt met enthousiasme meegewerkt aan het organiseren en voorbereiden van de groepsreizen en de diverse geldzinzamelingsacties. Eén van die acties was het concert van de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso in theater Sneek in december 2014. Mede dankzij de goede organisatie en de gedrevenheid van Pyt Jaarsma in aanloop naar dit concert, was dit een erg succesvolle en positieve avond met een mooie opbrengst voor de stichting.
In de laatste bestuursvergadering is afscheid genomen van Pyt als voorzitter van Stichting Stype. De voorzittershamer is overgedragen aan Ype Walstra.