De dag begon zoals gewoonlijk met de wekker om half 8.

Net zoals een oude diesel even rustig op gang komen bij het ontbijt. Daarna deed bauke zijn praatje weer even en daarna zijn we met z’n allen naar het internaat gelopen. Daar aangekomen zijn gerlof en ik ( gerben) weer verder gegaan met de plinten erop te slaan en toen dat klaar was ben ik met de scharnieren aan de gang gegaan, dat is nu klaar. Dus nu kunnen morgen de deuren er in. Maar dat is ook nog een leuk verhaaltje want daarvoor moeten we een cirkelzaag gebruiken omdat de deuren niet helemaal perfect passen. Dus wij hadden zo’n ding gekocht maar dat kwam kapot uit de doos. Ja, jammer .. kan gebeuren toch? Dus wij odil om een nieuwe sturen… hele middag op gewacht en uiteindelijk kwam hij met 1, wij uitpakken.. ook stuk.  Dus dat ging lekker haha. Verder zijn de dames en heren aan het schilderen geweest maar de verf was op. Dat moest dus ook gehaald worden. En dat duurde ook wat langer dan gehoopt J. Maar verder gaat alles goed.

Voor de rest is mijn beleving hier wel ongeveer zoals ik verwacht had. Waar ik mij wel over verbaasd heb is de rijstijl van de weggebruikers hier. Die doen namelijk niks anders dan toeteren. En over de wegen valt ook weinig goeds te vertellen. Daar zitten nogal wat gaten in. Maar dat maakt niet uit want ze jakkeren toch wel met 120 over die wegen. Dat is ook wel spannend trouwens J

Gerben

Na gister de hele dag aan het schuren, verven & timmeren geweest te zijn, was het vandaag hele andere koek. De auto van Odil had wat mankementen, dus in plaats van dat ik met hem ’s ochtends naar de bazaar ging, ben ik vandaag met Jaring & Tsjeard mee gegaan. Voor de mensen die dit duo niet kennen, als je met hun op e strun gaat beleef je gegarandeerd een geniale dag. Al liftend zijn we vanaf ‘ons’ kamp naar Hisor gegaan. Onze taken: pinnen, de mannen laten scheren door een lokale kapper & boodschappen doen voor het avondeten. De uitvoering van taak 1 verliep ongeveer als volgt; Toen we uitstapten zagen we meteen een bank, hoppa dat gaat makkelijk, maar nee je kon er alleen met Visa pinnen en wij hadden alleen Maestro en Mastercard. Bij de twee banken die volgden lukte het ook niet, maar daar stond wel een Maestro logo op. We gingen de bank binnen om verhaal te halen, maar het enige wat ons duidelijk was wat ons verteld werd was, no Maestro. Waarom het logo er dan bij stond is ons een raadsel, maar zo gaat dat hier haha. Op onze tocht door Hisor op zoek naar een bank kwamen we langs een soort vervallen pretpark. Jaring voelde zich als een vis in het water en rende als een klein kind op de achtbaan af. Houkje had de handen vol aan een bange Tsjeard, maar uiteindelijk heeft hij toch ook in de achtbaan gezeten. Na een fantasievolle rit hebben we onze missie voortgezet. Na een rondje door de stad en vele winkeltjes gezien te hebben kreeg Jaring een mes tegen de keel gedrukt. Dan wel afgesproken met een lokale kapper voor een skraal bedragje van een euro. De behandeling duurde ong. 20minuten en er kwamen weet ik hoeveel zalfjes aan te pas. Ondertussen probeerden Tsjeard en ik onze pinmissie te volbrengen. We kwamen uit bij een bank waar een vrouw werkte die Engels kon. Toen werd weer bevestigd hoe behulpzaam de mensen hier zijn, ze heeft toen voor ongeveer een uur haar werkplek met airco ingeruild om in 50graden met Tsjeard langs alle banken in Hisor te lopen om te kijken waar hij kon pinnen. Ik bleef achter in de bank om van de airco te genieten. Ineens kwam Jaring met zijn babyhuidje binnen en vertelde enthousiast over zijn behandeling. Niet lang daarna kwam Tsjeard ook binnen en na 20min en vele telefoontjes door mensen van de bank moest er nog 1 bank zijn die een kans had en ja, daar konden we pinnen. Op naar taak 2! We besloten terug te gaan naar het pand waar Jaring onder het mes was gegaan om Tsjeard ook een behandeling te geven. Jaring en ik hebben ondertussen gesocialized met de werknemers daar. Er kwamen leuke gesprekken uit ondanks mijn gebrekkige Engels. Zo, de mannen zagen er netjes uit en we konden weer een taak wegstrepen. De Engelse vrouw van de bank had ons uitgelegd waar de grootste supermarkt van Hisor te vinden was en vrij snel hadden we die gevonden. Daar hebben we de boodschappen gedaan en Odil kwam de spullen ophalen met de auto. Mission completed! Om het te vieren hebben we een even genoten van een alcoholisch drankje en chips op de stoep voor de supermarkt. Toen zijn we nog even over de bazaar gestruund en hebben we kruiden en groentes ingeslagen. Klaaar op naar het kamp. Even liften en dan ben je er zomaar. Bedankt voor deze geweldige dag bro’s!

Liefs Houkje

UPDATE JARING & TSJEARD: Een dag met Houkje op pad is een ware beleving. Bij de bank, in de supermarkt en op de bazaar staan in een straal van 20meter alle mannelijke ogen op Houkje gericht. Aan aanspraak hebben we vandaag geen gebrek gehad, we verwachten dat we zonder Houkje alles in een half uurtje hadden kunnen regelen, maar dit was de gezellige variant. Bedankt sis!