Eindelijk, het is bijna weer zover. Over een week mag ik weer naar Tadzjikistan om de reis en de werkzaamheden voor de groep voor te bereiden. Vorige week hebben we contact gehad met de jongens van de flat met de vraag of ze nog iets nodig hebben en of ik ook spullen mee moest nemen voor de kinderen in het internaat die geen familie hebben om hun te ondersteunen. Dat zijn er in totaal 6 meisjes en 2 jongens waarvan de helft beneden de 10 jaar oud is en de ander helft rond de 16. Wie het verslag van oktober vorig jaar heeft gelezen in de eerste nieuwsbrief, heeft kunnen zien dat er toen 9 kinderen waren, maar 1 zeer gehandicapt meisje is weer door haar moeder opgehaald uit het internaat en dat is natuurlijk geweldig.

Afgelopen oktober is er na een oproep om kleding voor deze kinderen, een zeer geslaagde actie op touw gezet zodat we nu behoorlijk veel goede kleding hebben. We hebben toen in november een auto naar Tadzjikistan geëxporteerd met een kofferbak afgeladen met prachtige en goede winterkleding. Helaas heeft de douane in Litouwen de auto leeggehaald, ondanks een brief en foto’s met een uitleg waar het voor was.

Gelukkig hebben we nog heel veel kleding over (iets van 20 verhuisdozen vol) en moeten we toch proberen om dit op een andere manier daar te krijgen. De jongens van de flat zijn vrijdag naar het internaat geweest om de wekelijkse maaltijd te brengen en hebben ze gevraagd om de maten van de acht kinderen door te geven en wat ze nodig hebben.  Afgelopen zaterdag zijn Janneke, Raïsa, Jelmer, en ik naar de zolder van het hervormde lokaal gegaan om de gevraagde kleding uit te zoeken. Het is ons gelukt om een koffer te vullen met voor elk kind ondergoed, broeken, sokken en T-shirts. Schoenen gaan we daar voor ze kopen, want een paar normale kwaliteit schoenen kost daar ongeveer €7,50 en nemen te veel ruimte in om mee te nemen.

De jongen hebben inmiddels een kamp gevonden waar we het komende jaar verblijven. Het is een ander kamp dan vorig jaar omdat het voor de periode van de reis al verhuurd was. Dit kamp ligt tegen het terrein van het internaat aan en kunnen er lopend heen. Als het kamp goed is ,gaan we daar dus komend jaar bivakkeren. Verder moeten de werkzaamheden besproken worden met de directrice en moet er een begroting gemaakt worden. ook zal er een aantal zaken met de jongens van de flat besproken moeten worden en gaan we kijken of er ook zaken zijn die veranderd moeten worden. verder moeten er een aantal mensen bezocht worden en een aantal zaken in het internaat gerepareerd worden. Er is dus weer genoeg te doen in één week.

Ik zal proberen elke dag een verslag te plaatsen met een paar foto’s omdat  ik weet dat er erg veel belangstelling voor is.

Groet,

Bauke