Geluksvogels.

Beste mensen uit t paradijs, jazeker, een paradijs op aarde is ons koude natte veelbeklaagde kikkerlandje. De zon waar wij allen zo gek op zijn is hier dan wel veel meer te zien hier in Tadzjikistan dan bij ons, maar da’s dan ook een van de weinige dingen voor een verwende Hollander om jaloers op te zijn. Mijn goede God, wat ben ik geschrokken de eerste dag dat we het internaat inliepen om onze werkzaamheden te bekijken en te plannen. Wat een vreselijk slechte staat verkeren ramen, deuren, kozijnen, muren, plafonds, alles wat mn schildersoog bijna deed vullen met tranen, maar ook toiletten, bedden, de vloeren en ook de gigantische tuin die om het gebouw ligt behoeven een gigantische opknapbeurt. Wat een armetierige bende –als ik zo vrij mag zijn- op fotos van de site lijken dingen vaak beter dan ze zijn. Dit is toch echt wel een heel, heel arm land met maar weinig oog voor deze kinderen en wat ze nodig hebben. Maar dat is ook de reden dat ik meeging, nu eens in een vliegtuig naar de ellende ipv lange stranden met lekkere cocktails. Iets doen voor je medemens ook al woont ie een roteind bij ons vandaan. En van twee weken zelfgeleverde arbeid blijft niets aan de strijkstok hangen! Natuurlijk kunnen we deze twee weken niet alles doen ook al zijn we met een geweldig gezelschap van 17 mannen en vrouwen, allen zeer gemotiveerd natuurlijk maar ook wij kunnen geen wonderen verrichten. We hebben daarom een haalbaar doel gesteld, nl het afwerken van de schade aan de muren die is ontstaan bij de nieuw geplaatste kunststofbuitenkozijnen , het kompleet schilderen van al deze ruimtes, nieuwe deuren met kozijnen plaatsen, repareren van gaten in de muren, plafonds en als het meezit behandelen we de vloeren ook nog. Een groot nadeel is dat de stuclaag bijna met de hand valt te verwijderen en de daarop liggende oude verflagen laten op sommige kamers voor tachtig procent los. Een drama voor een schilder zou je zeggen, maar we zetten door natuurlijk en als een ruimte dan eindelijk na afsteken , stuccen, kwasten en rollen -met een ploegje van 5 schilders continu-weer spierwit is lopen we tevreden naar de volgende kamer in de hoop dat die wat meevalt. De  eerste vijf ruimtes waren er het slechtst aan toe,maar langzaam aan worden de ruimtes iets beter en hebben we daar dan ook wat minder werk aan, wat ons natuurlijk meer tijd geeft om ook andere dingen aan te pakken. Nu even iets over vandaag en hoever we nu zijn. Acht ruimtes zijn al compleet gewit( daar zitten na al 16 emmers latex op) door oa Dieuwke ,Ayla, Lisanne, Houkje,Hein en ik. We moeten er nog een blauwe lambrisering aanbrengen maar daar zijn we vanmiddag ook al mee begonnen. Abe heeft met zn trouwe metgezellen ,Celesta, Sander, maar ook af en toe een Tadziek,de nieuwe voorraadkast al bijna afgerond ,er moet nog hang en sluitwerk op, maar een nieuwe deur en kozijn zitten er in en er zijn stellingen en kledingrekken gebouwd waar je de wereld op kwijt kunt. Onze topvakman Johan schiet al lekker op met het plaatsen van deze nieuwe deuren en kozijnen, is al zeker over de helft en zit daarmee prachtig op schema. Dan hebben we natuurlijk Gerlof , Jan, Wycher en Joldert die onder de bezielende leiding van Lutzen al bijna een kuub aan specie hebben gemengd(buiten in de hitte aanmaken en dan gauw naar binnen met de kruiwagens) om de vensterbanken compleet opnieuw op te storten, maar ook om de grote stukken muur opnieuw op te metselen die ontstaan na het verwijderen van de oude kozijnen. Sjoerd heeft het rijk alleen en als electricien fungeert hij uitstekend en brengt overal licht en stroompunten, wat het werk voor ons allen maar gemakkelijker maakt natuurlijk. Deze jongen werkt geheel zelfstandig, maar het vlot heerlijk.De vlaggetjes  van zn verjaardag hangen nog, want er volgt nog een jarige volgende week! Je kunt wel stellen dat we een erg leuke groep bij elkaar hebben wat natuurlijk de werkzaamheden vergemakkelijkt. Sommige dingen gaan zo hard dat onze topper Bauke-die ons op een geweldige manier begeleidt-het materiaal bijna niet aanslepen kan en iedere dag daarmee behoorlijk zoet is vanwege natuurlijk het feit dat je hier geen Gamma of Karwei hebt waar je in een uurtje weer buiten staat omdat ze daar alles hebben. Hier moet je overal wat vandaan halen en voor sommige dingen ben je dan ook ongewoon veel tijd kwijt, maar bijna alles is uiteindelijk wel te krijgen al is de kwaliteit soms wat behelpen natuurlijk maar dat wisten we al van voorafgaande jaren. We hebben dan ook goed gereedschap meegenomen voor de belangrijkste dingen en dat scheelt een slok op een borrel. Wel beste mensen uit het paradijs, ik brei er een eind aan en wil u graag nog even de titel uitleggen. Geluksvogels , dat zijn wij Nederlanders die allemaal in een schoon en vaak gloednieuw wiegje ter wereld komen. Maar dat besef je pas als je ziet hoe deze lieve kindjes hier leven, vriendelijke groet Harm Silvius en heel erg bedankt voor de geweldige belangstelling die jullie voor onze missie hebben!!!!

Door: Harm Silvius