Hallo allemaal!!

Hier weer een berichtje van mij! Vandaag is er weer een hoop werk verzet.

Er is weer geschilderd, de vensterbanken zijn bijna af, er zitten al een aantal nieuwe deuren in en 1 al met slot en kink. Ook de opberg kast voor de kleding schiet al een eind op. Hier en daar hebben mensen spierpijn, van het scheppen en mengen van het cement. Maar het gaat hier goed.

We zijn ook vandaag begonnen met het tandenpoetsen en wassen van de 7 kinderen. Ze hebben nieuwe tandenborstels gekregen en tandpasta. We kregen 1 fles water voor het poetsen omdat de waterpomp stuk is en er nergens dus water is. We zijn al wel bezig om een andere motor voor de pomp te kunnen kopen, maar dat gaat hier allemaal niet zo snel. Het wassen ging gescheiden. Eerst de meisjes, dit zijn er maar drie. Zij werden begeleid door Houkje en Ayla en 1 lerares. Na het poedelen in het bad en alle drie schone kleding te hebben gekregen mochten de jongens 2 om 2 in het bad. Andaleb heeft de jongens geholpen en ik stond in de buurt om te vertellen hoe Andaleb ze uit kon leggen waarom en hoe vaak ze zich moeten wassen. Ook zij kregen schone kleding.

Na het wassen zijn Houkje en Ayla gaan spelen met de kinderen en ben ik naar Abe toe gegaan om te helpen met de kast. Bauke kwam bij Sander om te vragen of hij naar de bazaar wilde, en dat wilde hij. Dus om een uur of 11 is Sander met Parviz naar Doesjanbe gegaan.

We zijn om een uur of 4 gestopt met werken. Het was goed voor vandaag.

Op het kamp aangekomen zijn een aantal naar de rivier gegaan om zich daar te wassen. Afkoelen na een dag zo hard werken is een echte opkikker. We hebben heerlijke bami gegeten. En we hebben zelfs een nieuwe combinatie uitgevonden, bami met mayonaise. Na het eten om een uur of 9 zijn Lisanne, Dieuwke en ik naar het internaat gegaan, samen met Sharofiddin en Ramazon, om weer te tandenpoetsen met de kinderen. 1 van de jongens heeft een geestelijke handicap en snapte niet dat hij alweer zijn tanden moest poetsen. Ramazon heeft met mijn tandenborstel voor gedaan hoe je moest poetsen. Dit leverde leuke reacties op van de anderen kinderen. Toch ging de jonge toen wel zijn tandenpoetsen. We hadden zelf 2 flessen water meegenomen, en die hebben we bij de kinderen laten staan, zodat ze konden drinken. Toen we terug waren in het kamp was de rest aan het chille, en dat hebben wij toen ook gedaan.

Morgen is er weer een nieuwe dag, en beginnen Lisanne en Ayla weer met het tandenpoetsen met de kinderen.

We gaan morgen ook foto’s maken van de werkzaamheden van vorig jaar. Ik heb gehoord dat er hier 3% van de bevolking een ander geloof heeft dan moslim, dus er zijn meer mensen die niet aan de ramadan doen. Er zijn hier 4 tolken van ons die het wel doen maar ze vinden het niet erg dat wij wel eten en drinken. Deze jongens houden zich overdag vaak wat rustiger, en wij werken hard. Ze snappen het verschil en accepteren het.

En dan de “nieuwelingen” we vinden het leuk en passen goed in de groep. Voor ons zijn er al geen “nieuwelingen” meer, ze horen er bij!

Morgen weer een mooi verslag.

Voor het hele thuisfront dikke knuffels en groetjes van ons!

Door: Celesta Fokkens