Vandaag begon de dag voor ons om 07.30uur. De wekker ging, maar het wakker worden ging moeizaam. Na een heerlijk ontbijt dat al voor ons klaar stond ging het beter. We zijn erg laat van het kamp vertrokken en stonden pas om 09.30uur in de werkkast om ons gereedschap bij elkaar te zoeken.  Sander, Joldert, Jeanette en Celesta zijn verder gegaan met de lijmresten van het oude linoleum weg te krabben. Dit omdat dan het nieuwe beter kan hechten op het beton.Sjoerd heeft de naden bij de plinten dicht gepurt, er zit soms wel een centimeter tussen de muur en de plint. Geartsje, Houkje en Jan  hebben met de kinderen buiten gespeeld en geknutseld. Ook zijn er plak-tattoos gezet. Dit vonden de kinderen helemaal geweldig. Het ging niet weg al ze er overheen wreven of met een beetje water.Hilda is vandaag samen met Anna-Rixt naar de bazaar geweest om boodschappen te doen voor het eten. Dit ging even anders dan de planning. De bedoeling was dat we vandaag bloemkool gingen eten, maar ze vonden dit er zo verschrikkelijk vies uitzien dat ze hebben gekozen voor andere Hollandse kost: gekookte aardappelen, een gehaktbal en salade.Durk-Willem, Hein en Bauke zijn om 11uur naar de ’’bouwmarkt’’ geweest en eindelijk zijn de deuren en deurkozijnen er, is er zand, cement, en er zijn stenen. Dus hier kunnen we morgen een begin aan maken.Gerlof heeft nog een deur uit het kozijn gehaald, en heeft goed gekeken en een plan gemaakt hoe de nieuwe deuren en deurkozijnen geplaatst moeten worden. Daarna is hij met de kinderen buiten gaan spelen met waterballonnen.  Marije is bezig geweest met het schilderen van een cartoon op de muur van de speelkamer.

Rond een uur of 10 kwam Bauke en vroeg of er 3 mensen wilde helpen met het repareren van de bedden. Dit wilde Sander, Jeanette en Celesta wel doen. Bauke heeft heel duidelijk uitgelegd wat we moesten doen om de bedden minder gammel te maken. Dit ging erg goed, tot de Tadzjiekse leraren in het internaat wilde laten zien hoe het werk gedaan moest worden, en pakten ze het gereedschap af. Na heel veel uitleggen ging het een stuk beter en snapte ze hoe de plankjes vast moesten. Toen verliep de samenwerking een stuk beter.

Om 11uur zijn ze naar de bouwmarkt en de bazaar gegaan en zijn wij in het internaat nog aan het werk geweest tot 12.20uur. toen zijn we met het taxibusje weer terug gegaan naar het internaat. Hier hebben we lekker gegeten, en we hebben bij de rivier gezeten om even te rusten. Om 3uur zijn we met het taxibusje weer naar het internaat gegaan, maar nu niet om ons werk te hervatten. Er was eigenlijk geen werk meer omdat de materialen er nog niet waren. Die zijn pas om half 4 bezorgd, en dit was te laat om hier nu nog eens mee te beginnen, dus we hebben de deuren en deurkozijnen naar binnen gebracht en zijn toen met, Leslie, Sander, Joldert, Gerlof, Hilde, Jeanette, Sjoerd, Celesta, Hein, Marije, Jan en Andaleb, 1 van de tolken, de bergen in gegaan. Dit ging goed, Gerlof wist de weg want hij heeft dit stuk vorig jaar ook gelopen, of nou ja geklommen en geklauterd. We zijn een hoop mooie typisch Tadzjiekse dingen tegen gekomen. Zoals, een truck die het niet meer deed stond langs de weg, open met de sleutels erin. Hier kijkt niemand raar van op. Het blijft gewoon staan.

Na een tocht van een uur waren we terug bij het internaat en hier moesten we wachten op het taxibusje dat Durk-Willem en Houkje ging halen omdat zij de sleutel van de werkkast hadden. Toen zij er waren konden de deuren, deurkozijnen en het cement in de werkkast opgeruimd worden. We zijn bang dat als we het in de gang laten staan dat de kinderen en misschien ook wel leraren het meenemen en wij dus niet veder kunnen.

Na een kort overleg met de directrice zijn we terug gegaan naar het kamp.Hier aangekomen hebben we een duik in het zwembad genomen en ons even lekker gewassen, dit was wel erg koud. Om 19.30uur konden we aan tafel. Wat was het eten lekker salade, een gehaktbal, gekookte aardappelen en jus! Pure Hollandse kost, iedereen was hier heel erg blij mee, en ook de Tadzjieken die hier op het kamp zijn vonden het erg lekker. Na het eten heeft Marije even laten zien wat ze kan, door bij Andaleb 7 hechtingen uit zijn voorhoofd te halen. Hij is 9 dagen geleden met zijn hoofd tegen een steen gezwommen in de rivier en de hechtingen moesten eruit. Marije heeft hier voor geleerd en dit heeft ze ook heel erg netjes gedaan. We zijn allemaal heel erg trots op haar.

We hebben vandaag afgesloten met een vergadering over de indeling van de werkzaamheden voor morgen. Hier is iedereen het mee eens en kan dus iedereen morgen lekker aan het werk.

Lieve mensen fijn dat jullie dit hebben gelezen en we wachten met smart op jullie reacties.

Groetjes van de hele Groep.

Ps. Het weer verschil is hier wel groot, maar nu s`avonds zitten wij ook met een vest aan hoor 😉