Half 9 moest iedereen verzamelen om de koffers te wegen en er moest uiteraard nog spullen bij voor naar Tadzjikistan o.a. spullen voor de kinderen, en het nodige aan gereedschap. Om 9 uur namen we afscheid van de mensen en gingen we in de bus, omdat de vlucht was geannuleerd konden vele ouders, kennissen helaas niet mee naar Schiphol om ons uit te zwaaien. Om 11.15 konden wij inchecken helaas ging dit niet helemaal goed, er was iets mis met de tickets van Joldert en Sander. Na lang wachten konden ze uiteindelijk gewoon mee. De tickets moesten namelijk omgezet worden en dit grapje kostte per persoon € 100 euro dus totaal €200. De rest van de groep was al door de douane heen gegaan op verzoek van Bauke. We kwamen hun weer tegen toen we het vliegtuig in konden. Toen we op Riga aankwamen, moesten we 4 uur wachten, in die 4 uren hebben we even wat gedronken en een pizza gegeten. Om 20.20 in de tijd van Riga ( 1 uur verschil met Nederland ) gingen we de lucht weer in, op naar Dushanbe! Na zo’n 5 uren vliegen, waren we aangekomen op het vliegveld van Dushanbe (totaal 3 uren verschil met Nederland ) Daar moesten we nog een keer door de douane heen om onze tassen te pakken. Bijna iedereen heeft zijn tas weer terug gekregen, helaas zat het Sander en Joldert weer tegen hun tassen waren vanaf Schiphol niet in het vliegtuig gekomen doordat het met de tickets tegen zat na lang wachten kwamen ze weer bij ons zonder hun tassen. Hun tassen kunnen hier niet eerder zijn dan woensdag! Gelukkig zijn er genoeg kleren zodat we met alles kunnen delen! Buiten stonden Anna-Rixt en Durk-Willem samen met de tolken op ons te wachten. We konden eindelijk onze tassen in de auto en taxi zetten, daar kwamen we onze oude taxichauffeur Safar tegen. Dat was voor de 2 jaar gangers natuurlijk erg leuk om hem weer te zien. Na zo’n 40 kilometer in de auto/taxi waren we eindelijk op plaats van bestemming. We hebben eerst het kamp even bekeken, daarna stonden koekjes en drinken voor ons klaar. Na wat eten en drinken konden we slapen, helaas lukte dat niet bij iedereen. Om 13.45 gingen we in 2 keer naar het internaat toe omdat de auto te klein was voor zo’n grote groep. Toen we op het internaat waren hebben we eerst met de directrice gesproken. Ze herkende ook een aantal van de groep dat is heel erg fijn als mensen je nog zo herkennen, dat doet iets met je! De directrice vond het heel erg fijn dat wij er weer waren. Na een rondleiding door het internaat heen waren een aantal toch wel geschrokken hoe het er aan toe was. Na de rondleiding zijn we weer in 2 keer naar het kamp gebracht daar hebben de meesten lekker gezwommen. Om half 8 hebben we pas gegeten omdat ze hier meedoen aan de Ramadan, en uit respect, eten wij dus ’s avonds later, maar over dag gaan wij ons eigen gang. De meeste liggen nu al op bed omdat het een nogal korte dag was! Morgen gaan we beginnen in het internaat!

Groetjes Geartsje , uiteraard namens de groep!